Hamilelikte Tazminat Hakkı

hamilelikte kıdem tazminatı

Bayanların iş hayatına atılması ve üretici hale gelmesi toplumların gelişmesi açısından çok önemlidir. Ülkemizde kadınlar ekonomik özgürlüğünü verimli bir şekilde kullanıyorlar. Kadınların bir kısmı resmi kurumlarda çalışırken bir kısmı ise özel sektörde verimli bir şekilde mesleğini icra ediyor. Fakat bayanların kimi zorunlu hallerde işten çıkması gerekiyor. Bu zorunlu hallerden birisi de hamileliktir. Çalışan bir bayan kendi isteği ile işini bırakmak zorunda kalırsa çalışacağı kurumdan herhangi bir tazminat hakkı oluşmaz. Yapılan düzenlemelere göre hamilelik sebebiyle işten ayrılan işçiler kendi istekleriyle istifa ettiklerinden dolayı kıdem tazminatı hakkı elde edemiyorlar. Çünkü istifa etmek demek tüm haklarından vazgeçmek manasına geliyor. Netice olarak hamilelik sırasında herhangi bir kıdem tazminatı alınmıyor.

Kıdem Tazminatı Nedir

İnsanlar geçimlerini sağlamak amacıyla farklı meslek türlerinde çalışarak hayatlarını idame ediyorlar. Toplumda çalışan birçok kişi sigortalı olarak iş yerlerinde çalışıyor. Kıdem tazminatı bir nevi çalışan işçilerin haklarını güvence altına alan bir yasal haktır. Kıdem tazminatı çalışan bir işçinin işveren tarafından hiçbir neden gösterilmeksizin işten çıkarılması halinde, çıkarılan işçiye ödenmesi gereken tazminata denir. İşçilerin tazminat hakkını elde edebilmeleri için bulundukları iş yerinde en az 1 yıl süreyle çalışmış olmaları gerekir. Böyle bir yasanın olması Zorlu koşullar altında çalışan işçilerin emeklerinin karşılığı olarak görülür. Böyle bir yasanın ve kuralın olması işten çıkarmaların önüne geçmiştir ve işveren keyfi bir şekilde çalışanlarını mağdur edemez.

Kıdem Tazminatı Alma Koşulları Nelerdir

Günümüzde özel sektörde çalışan işçilerin sayısı her geçen gün artış gösteriyor. Bu durum aynı zamanda çalışan kişilere yapılan haksızlıklarında artmasına neden olmuştur. Devlet bu mağduriyetlerin önüne geçebilmek için işçilerin haklarını koruyan ve güvence altına alan çeşitli önlemler almıştır. Bu önlemler içerisinde en önemlisi kıdem tazminatıdır. İşçilerin bu tazminatı alabilmesi için bazı koşulların oluşması gerekir. İşverenin keyfi uygulamaları sonucunda işten çıkarılan kişiler kıdem tazminatı alabilirler. Fakat bu durumun oluşabilmesi için kişinin bulunduğu kurumda En az 1 yıl çalışmış olması gerekiyor. Bu durumların dışında sağlık sebepleri, ahlak kurallarına uymayan nedenler ve zorlayıcı sebepler de kıdem tazminatı alma hakkı kişilere tanıyor.

Hamilelere Tanınan Doğum İzni Süresi

Çalışan bayanlar hamilelik nedeniyle işi bıraktıklarında kıdem tazminatı haklarından da vazgeçmiş sayılırlar. Fakat kanunda hamile çalışanlar için belli sürelerde geçerli doğum izni süreli tanınmıştır. Çalışan bir bayan hamileliğinin 32 haftasından itibaren doğum iznine çıkabilir. Yani çalışan hamile bayanlar doğumdan 8 hafta önce ve doğumdan 8 hafta sonra doğum izni kullanma hakları bulunur. Çalışan bir kadın işçinin toplam 16 hafta doğum izni bulunuyor. Bu süre zarfında doğum izninde olan bayanların maaşları hesaplarını aktarılıyor. Doğum izni tamamlayan bayanlar istedikleri takdirde 6 ay gibi bir süre zarfında ücretsiz bir şekilde izne ayrılma haklarına da sahipler.

Eşi Doğum Yapan İşçiye Verilen İzin Süresi

Çalışan kadın ve erkek işçilerin haklarını koruyan birtakım kanunlar vardır. Bu kanunların hazırlanmasındaki en büyük etken işçilere yapılan haksızlıkların önüne geçmektir. Bu sebeple doğum yapan kadın işçilere tanınan haklar aynı şekilde eşi doğum yapan erkek işçilere de bazı haklar tanımıştır. Eşi doğum yapan bir işçi 5 gün izinli sayılıyor ve maaş ücretlerinde herhangi bir kesinti yapılmıyor. Bu izin hakkı aynı şekilde evlat edilen işçiler için de geçerlidir. Fakat evlat edilen işçiler 5 gün değil de 3 gün izin yapabilirler. İş kanunu içerisinde geçen bu maddeler aile temelinin korunması açısından çok önemlidir. Verilen bu izinler ile aile bireyleri birbirlerine kaliteli zaman ayırmış olacaklardır.

kıdem tazminatı alma koşulları

Evlilik Nedeniyle İşten Ayrılan Kadın İşçileri

Çalıştığı kurumdan kendi isteği ile ayrılan işçiler kıdem tazminatı alamazlar. Fakat yapılan düzenlemeler ile kadın işçiler evlenmek için eğer çalıştıkları kurumdan ayrılacaklarsa kıdem tazminatı alma hakkına sahip olurlar. Evlenmek için iş yerine gerekçe sunan kadın işçiler kıdem tazminatı hakkının elde edebilmeleri için en az 1 yıl önce bulundukları kurumda çalışıyor olmaları gerekiyor. Bu şartları sağlayan ve evlilik gerekçesiyle işten ayrılan kadınlar maaşları üzerinde yapılan hesaplamalar sonucu belli bir ücret ortaya çıkar. Çıkan bu ücret kıdem tazminatı olarak kadın işçilere verilir.

Doğum Yapan Anneye İş Görmezlik Ödeneği

Sosyal devlet anlayışı gereği doğum yapan çalışan bayanlara çeşitli destekler veriliyor. Bu desteklerden biriside iş görmezlik ödeneğidir. Hamile çalışan bayanlar hamileliklerinin 32 haftasında izne ayrılabilir ve bu izinlerini doğumdan sonra 8 hafta daha sürdürebilirler. Bu 16 haftalık süre zarfında anneleri desteklemek adına iş görmezlik ödeneği ödeniyor. Bu ödeneği almak için öncelikle doğumdan önce 90 gün sigorta primini ödenmiş olması gerekiyor. Bu sebeple asgari ücretle çalışan bir bayan 16 haftalık süre için toplamda 4 bin 424 TL para alıyor. İş görmezlik ödeneği bu süreçte annelerin ihtiyaçlarını kısmen karşılıyor.

Bakıcı Parası

Kadınların iş hayatına teşvik etmek ve onların aktif bir şekilde rol almasını sağlamak amacıyla devlet bu konuda bayanlara çeşitli kolaylıklar tanımıştır. Çalışan hamile annelere doğum izni, iş görmezlik ödeneği, süt parası gibi desteklerin dışında bir de bakıcı parası ödeniyor. Bakıcı parası ülke genelinde henüz bir yaygınlık göstermese de pilot illerde bu uygulama yürürlüğe girmiştir. Bakıcı parası ücreti 1500 TL olarak öngörülmüş ve pilot illerde bu ücretler çalışan annelere verilmiştir. Böylece çalışan anneler doğum sonrasında daha kolay bir şekilde iş hayatına dönebileceklerdir. Ayrıca verilen bakıcı paraları çocuğa bakan anneanneye veya babaanneye de verilebiliyor. Bu durum ailelerin birbirine destek olmasına katkı sağlamıştır. Uygulamanın tüm çalışanlar tarafından Türkiye geneline yayılması büyük bir merakla bekleniyor. Böyle bir uygulama kadınların iş hayatına yönelmesine daha çok katkı sağlayacaktır.

hamilelik doğum izni

Çalışan Annelere Doğum Sonrası Verilen Haklar

Özel sektörde çalışan bayanların hamilelik sırasında yaşadığı sorunları veya haksız işten çıkarmaların engellenmesi açısından haklarının iyileştirilmesi çalışmaları yapılıyor. Öncelikle çalışan annelerin en büyük hakları doğum öncesi ve sonrası kullanmış olduğu izinlerdir. İzinlerini tamamlayan anneler işe geri döndüklerinde günlük bir buçuk saat çocuğunu emzirme hakkı bulunuyor. Bu süreyi kadın kendisi gün içerisindeki çalışma koşuluna göre uyguluyor. Bu süreye işveren hiçbir şekilde müdahale edemez. Bu koşulun her iş yerinde uygulanması kanuni bir zorunluluktur. Böyle bir uygulama anne ve çocuk açısından son derece önemlidir.

Hamilelik Döneminde Çalışma Şartları

Özel sektörde çalışan bayanların hamilelik süreçleri daha zorlu geçiyor. Hamile bayanlara normal bayanlara uygulanan şartlar uygulanıyor ve böyle durumlarda hamile bayanlar çalışmalarına son vermek ve işten çıkma durumunda kalabiliyorlar. Devletin çalışan kadının çalışmasına yönelik teşvik çalışmalarını devreye giriyor. Burada hamile kişilerin de bazı hakları bulunuyor. Bu haklardan en önemlisi hamile bayanlar gün içerisinde en fazla 7,5 saat çalışabilirler. Aynı zamanda hamile bayanlar gece vardiyalarına kalma gibi durumlardan da muaf tutulurlar. Ayrıca iş kanununda hamile bayanların çalışma koşullarına esnetme getirilmelidir gibi ibareler eklenerek çalışan hamile kadınların hakları korunmuş olur.

Click to rate this post!